Scheiden
Het moet al midden jaren ’80 zijn geweest, dat ik een Doorzon-pagina maakte, waarop de inwoners van Zulthoven blijmoedig hun afval scheidden in allerlei vrolijk gekleurde bakken, in de veronderstelling dat ze daarmee goed bezig waren voor het milieu.
Hoewel ik altijd een vaag vermoeden heb gehad, dat bovenstaand scenario misschien wel eens dicht bij de waarheid kon zitten, ben ik een van de eerste afvalscheiders van de stad. Tientallen jaren heb ik dit volgehouden, maar nu ben ik er diep ontgoocheld rigoreus mee gestopt. Ik werd thuis al uitgelachen om mijn scheidingsstation, waarbij ik naast het papier en glas, ook het plastic apart bewaarde. De eerste blow kwam enkele weken geleden, toen nu.nl melde dat het meeste ingezamelde plastic gewoon de verbrandingsoven in gaat. Het afval scheiden werd me door de gemeente Amsterdam ook al flink tegen gemaakt, omdat de verzamelde bakken bij ons op de hoek, 9 van de 10 keer overvol zijn, en daarmee een weerzinwekkend verzamelpunt van naast de bakken geflikkerd afval in alle soorten en maten. Uiteraard ben ik niet de enige wijkbewoner die zich daar groen(bio-afval) en geel(glas) aan ergert en de klachten-app van de gemeente laat rond ons verzamelpunt een woud van rode pijltjes zien, van bewoners die een melding hebben gedaan. Toen ik weer eens voor lul stond met mijn zakken papier en glas, achter een man die wanhopig probeerde toch nog wat kranten met zijn voet in de stampvolle papierbak te trappen(‘dit is godverdomme al de 4e volle bak waar ik langs loop!’), besloot ik een mail naar de gemeente te schrijven, waarin ik mijn beklag deed over deze al jaren voortdurende ellende. Daarop kreeg ik het volgende antwoord:
Afval:
Ik heb uw vraag uitgezet bij de reiniging. Zij geven aan dat er bij hun geen klachten zijn over “overstromende” papier- of glascontainers op de door u genoemde locatie. Zij geven aan dat de frequentie van het legen van de containers inmiddels al is aangepast. Vaak betreft het verkeerd aangeboden vuil. Voor verkeerd aangeboden vuil wordt de zogenaamde “vliegende brigade” ingezet. Mocht blijken dat er van een locatie van meerdere meldingen binnenkomen dan wordt de locatie op de “hotspotlijst” gezet. Er wordt dus wel degelijk gehandhaafd. Wij adviseren u bij overlast te bellen met de receptie van de reiniging. Dat werkt sneller dan via de website. Het nummer dat u kunt bellen is: 020-2563555.
Ondanks een totaal rood aangelopen omgevingsgebied rond de bakken met honderden pijljes die de meldingen aangeven, zeg je gewoon dat er geen klachten zijn binnengekomen. Ondanks al!tijd! overvolle bakken, zeg je dat dit niet het geval is.
Ik voel me dus dubbel voor lul gezet. Met mijn zakken met gescheiden afval die ik vrijwel nooit kwijt kan, en met dit waardeloze en volkomen onware antwoord van de gemeente.
Het is even wennen, en ik sta nog steeds in de scheiden-modus, maar ik zet sinds deze mail van de gemeente nu al een paar vuilnisdagen mijn glas, papier en plastic gewoon bij het huisvuil op de stoep. Ik ben er klaar mee, met het afval scheiden en met het als een jan-lul behandeld worden. Dat zal ze leren, als door mijn toedoen de aarde nog eens een graad extra opwarmt!